Najważniejsze założenia uchwały reklamowej
- Wprowadzona opłata reklamowa. Opłata reklamowa to względnie młoda danina publiczna, która może być pobierana od tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych znajdujących się na obszarze gmin, w których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
- Opłata reklamowa pobierana jest niezależnie od tego, czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.
- Katalog podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty reklamowej jest zbliżony do zakresu podatników podatku od nieruchomości. Opłatę reklamową pobiera się od właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych oraz posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych, jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe.
- Wprowadzenie opłaty oznacza, że podmioty zobowiązane do wnoszenia opłaty reklamowej mają obowiązek złożyć Wójtowi Gminy Suchy Las deklaracje na opłatę reklamową. Deklaracje na rok 2025 należy złożyć do dnia 31 stycznia 2025 r., natomiast jeżeli okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku zaistnieją później (np. reklama zostanie zainstalowana albo zmodyfikowana później), deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od zaistnienia obowiązku.
- Opłacie reklamowej nie podlegają szyldy.
Uchwała „reklamowa”
Uchwałą nr XLIX/571/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 października 2018 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, uregulowano zasady i warunki sytuowania oraz dopuszczalne gabaryty m.in. tablic reklamowych i urządzeń reklamowych.
Uchwała jest aktem prawa miejscowego, a zatem stanowi zbiór przepisów powszechnie obowiązującego na terenie gminy. Skierowana jest m.in. do wszystkich osób i podmiotów eksponujących reklamy.
Najważniejszym celem wprowadzenia regulacji jest uporządkowanie przestrzeni publicznej i poprawa estetyki naszego otoczenia, a także stworzenie jasnych zasad dotyczących umieszczania reklam w przestrzeni.
W praktyce podjęcie uchwały oznacza, że wszystkie reklamy widoczne w przestrzeni publicznej, sytuowane na terenie gminy od dnia wejścia w życie uchwały (to jest od 13 listopada 2018 r.), muszą spełniać wymogi określone w uchwale. Reklamy istniejące, które nie spełniają wymagań narzuconych przepisami uchwały, powinny zostać dostosowane do zasad określonych w uchwale lub usunięte. Reklamy niezgodne z przepisami uchwały będą podlegały karom pieniężnym, których wysokość może wielokrotnie przewyższać opłatę.
Podstawowe zasady sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych (poza szyldami) określono w Rozdziale 3 uchwały. Z najważniejszych zasad warto wymienić:
Zakazy umieszczania reklam:
- – w liniach rozgraniczających dróg (w pasach drogowych),
- – na ogrodzeniach (z wyjątkiem ogrodzeń terenów sportowych),
- – na drzewach i w zasięgu ich koron oraz w strefie o promieniu 150 m od pomników przyrody i zabytków,
- – na budowlach infrastruktury technicznej i drogowych obiektach inżynierskich,
- – w sposób zasłaniający widok na zabytki i znaki drogowe, oraz na terenach publicznych (np. parkingach, placach zabaw),
- – wykorzystujących projekcje świetlne lub elementy ruchome emitujące światło o zmiennym natężeniu,
- – w sposób zasłaniający odczytywanie znaków drogowych oraz ograniczający pole widoczności na skrzyżowaniach.
- Wymóg, aby sytuowane reklamy spełniały parametry określone dla poszczególnych stref.
- Dopuszczenie instalowania wolnostojących tablic reklamowych na czas trwania imprez publicznych, nie wcześniej niż 7 dni przed ich rozpoczęciem i nie później niż 7 dni po zakończeniu.
Jak należy rozumieć pojęcie „reklamy”?
Pojęcie „reklamy” zostało przedstawione w Ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130). Zgodnie ze wskazaną przez ustawodawcę definicją legalną reklamy, reklamę należy rozumieć jako upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. Pojęcie to odnosi się zatem do czynności polegającej na eksponowaniu treści, nie zaś do fizycznie istniejącego obiektu.
Zamieszczanie treści następuje natomiast w zmaterializowanej formie – na tablicach reklamowych albo urządzeniach reklamowych.
Tablicą reklamową jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy.
Z kolei urządzenie reklamowe to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa (przestrzenne formy szkieletowe, reklamy dmuchane, słupy ogłoszeniowe).
Pomocna w lepszym zrozumieniu podstawowych pojęć będzie lektura poradnika „Uchwała reklamowa. Przewodnik dla gmin” autorstwa Anny Fogel, wydany pod auspicjami Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
Opłata reklamowa
Podstawą poboru opłaty reklamowej jest przyjęcie przez radę gminy stosownej uchwały wprowadzającej tego typu opłatę.
Podejmując uchwałę nr VI/81/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie opłaty reklamowej oraz późniejsze uchwały zmieniające, Radni podjęli decyzję o wprowadzeniu na terenie gminy Suchy Las z dniem 1 stycznia 2025 r. opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.
Wśród pojęć istotnych z punktu widzenia wprowadzanych przepisów należy wyróżnić szyld. Szyld to tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe służące wyłącznie informowaniu o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Co istotne, szyldy nie podlegają opłacie reklamowej, niemniej ich parametry muszą być dostosowane do wymogów określonych w uchwale „reklamowej”.
Stosownie do art. 17a ust. 1 Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70) opłatę reklamową pobiera się od:
- – właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- – użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
- – posiadaczy nieruchomości lub obiektów budowlanych,
jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.
Wejście w życie uchwały oznacza, że podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty reklamowej są obowiązane do dnia 31 stycznia 2025 r. złożyć Wójtowi Gminy Suchy deklarację na opłatę reklamową. Jeżeli okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku zaistnieją później, deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od zaistnienia obowiązku. Druk deklaracji dostępny jest w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Gminy Suchy Las (Suchy Las, ul. Szkolna 13), na stronie www.suchylas.pl.
Opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy. W 2025 roku część stała będzie wynosiła 3,72 zł (stawka dzienna), a część zmienna 0,34 zł (stawka dzienna) za 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.
Przykład: dla urządzenia reklamowego o polu powierzchni 2 m2 opłata reklamowa za cały 2025 rok wyniesie 1.606,00 zł, a dla urządzenia o polu powierzchni 6 m2 2.102,00 zł.
Podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty reklamowej mają obowiązek wpłacać obliczoną w deklaracji opłatę reklamową bez wezwania, na rachunek bankowy Urzędu Gminy Suchy Las, w ratach których wysokość zależy od okresu, w którym ciążył obowiązek zapłaty opłaty reklamowej, przy czym raty uiszczane są w terminach:
1) do dnia 31 marca za pierwszy kwartał,
2) do dnia 30 czerwca za drugi kwartał,
3) do dnia 30 września za trzeci kwartał,
4) do dnia 31 grudnia za czwarty kwartał.
Czy można uniknąć opłaty?
Co do zasady opłata reklamowa jest obowiązkową daniną publiczną, tak jak inne podatki i opłaty lokalne, zatem jedynym sposobem uniknięcia opłaty jest usunięcie zbędnych nośników. Gminni urzędnicy kontrole rozpoczną już na początku nadchodzącego roku, zatem czasu pozostało naprawdę niewiele.
Referat Informacji Przestrzennej i Architektury UGSL